ÅNGKORVETTEN BALDERS LÅNGRESA 1875.
   

Denna berättelse, skriven av okänd författare, är baserad på loggboken från resan, och förvaras på Blekinge-arkivet. Den har även publicerats i Blekinge-Eken Nr 1- 2004. Understrukna ord finns förklarade i ordlistan nedan. Foton hämtade ur boken Svenska Örlogsfartyg 1855-1905, av Karl-Erik Westerlund.

Fartygschef; Kommendörkapten T. Ulner.
Sekond; Kapten J. Osterman.


Fredagen den 15 oktober 1875.
Hissades befälstecknet och utrustningen av fartyget övertogs av fartygets befäl.

Lördag 16 oktober.
Ankom från Stockholms station under löjtnant Larsson 3 underbefäl, 23 matroser och jungmän samt 17 båtsmän.

Torsdag 21 oktober.
Lämnade Balder skeppsvarvet för förflyttning till kronoredden i Karlskrona. Man tog ut kompassens deviation och styrde olika kurser för att prova maskinen. Klockan 16.00 under svängning mellan Hasslö torn och Utön med sakta maskin stötte korvetten på om babord mellan jack- och stormasten, dock ej hårdare än att fartyget med sin fart gick över sedan maskin stoppats.



Ångkorvetten Balder, kom i tjänst
1870 och utrangerades 1901.


Fredag 22 oktober.
Tillbaka på skeppsvarvet igen för dockning och dykarundersökning av bottnen.
Utrustningen fortsatte och loggboken räknar ordentligt upp allt som togs ombord. Förutom proviant skulle tusen och en sak med. 2 centner såpa, 2 kannor fernissa, soda, 30 rotborstar, 50 fot ritpapper och 2 kannor fotogen. Uppräkningen fortsätter dag efter dag. Sviskon, havregryn, portvin, vitt socker, köttextrakt, konserverat kött, citronsaft samt 600 kannor julöl.

Onsdag 27 oktober.
Eldade på i maskin igen. Varvet lämnades och gick för andra gången till ankars på kronoredden. Kolförrådet hade kompletterats med 1200 kubikfot kol. Loggboken berättar också om sjukmönstringar och att manskap avpolletterats till Flottans sjukhus "med kost och likvid. ombord för dagen". Ersättning för de sjuka sändes ombord.

Lördag 30 oktober.
På eftermiddagen gjort klart att gå till sjöss, satt in jollen och hissat båtarna. Klockan 14.20 lättade man ankar satt igång maskinen samt styrde stora farleden mellan fästningarna till sjöss efter chefens ledning. Klockan 14.37 passerades korvetten av kanonbåten Gunhild som gjorde honnör med relingsmanning, vilken besvarades. Klockan 15.00 passerades fästningarna och klockan 15.30 började man sjöräkning och satte kurs till S 57. Långresan hade börjat. Besättningen hade fått extra förplägnad, berättar logboken, "af 2 kubiktum brännvin per man".

Söndag 31 oktober.
Siktades Falsterbo fyr. Lots kom ombord för att lotsa genom Flintrännan. Vid divisioner tillkännagavs att underofficerskorpralen av minöravdelningen Anders Gustaf Andersson blivit utnämnd och förordnad att vara underofficer av 3:e graden vid styrmansstaten vid Kungliga flottan. Klockan 12.00 "läns i pumpen" tillägger loggboken.
Klockan 12.20 ankom lotsbåt från Helsingborg och lotsen avlämnades "kontant liqviderad". Vakten hade "skurit i ledsegelgodset". Svinbådans fyrskepp passerades. Man började sjöräkning och satte kurs till N 15.

Måndag 1 november.
Lämnat Skagerack och gick in i Nordsjön. Släckte av i maskin och satte segel. Satte överbramseglen och jagaren. Upphissat propellern och firat ned skorstenen. Vapenfördelning och förrättning av vapenmönstring. Tagit in gaffelapan. Vänt undan vinden för styrbords halsar. Satt storseglet och rapporterar 3 tum vatten över läns. Klockan 15.00 ställning till drabbning därefter avtropp. Besättningen erhållit extra förplägnad av öl.

Fredag 5 november.
I Nordsjön satt stagfocken och tagit in bottenrevet i förmärsseglet.

Måndag 8 november.
Seglade man för hård vind. Tog in rev på seglen. Bärgade och satte segel åtskilliga gånger för häftiga byar. Till sist firade man ned propellern, hissade upp skorstenen och gick för maskin.

Tisdag 9 november.
Kom in i Engelska kanalen. Klockan 09.00 på höjden av North Toreland, ur sikte av land, varskoddes en ångbåt med nödsignaler. Anlända till stället fanns det vara ångfartyget Fyenood, kapten Bramwejk, på resa från Rotterdam till London. Akterskeppet jämte maskinrummet var fyllda med vatten. På begäran av kaptenen togs ångbåten på släp och bogserades till Dovers redd.

Lördag 13 november.
Gick Balder till ankars på Plymouths redd.

Lördag 20 november.
Lämnades Plymouth och seglade ut på Atlanten.

Torsdag 2 december.
Seglade Balder med spansk flagg på toppen in i Teneriffas hamn. Där sammanträffade man med korvetten Gefle. Dykare sändes under vattnet för att inspektera fartygsskrovet. Efter arbetet erhöll man för detta extra 2 kubiktum brännvin. Avlämnades till korvetten Gefle enligt "rekvisition" 2 centner smör.



Ångkorvetten Gefle var vårt första
propellerdrivna stridsfartyg.


Lördag 4 december.
Befriades ur arresten båtsman nr 242 Råberg som avtjänat 10 dagars mörk arrest för rymning.
En spansk överste representerande generalkapten gjorde besök ombord och fick vid avgången honnör med spansk flagg å förtoppen och relingsmanning av Balder samt salut med 13 skott från korvetten Gefle, vilket besvarades från ett batteri i land med ett lika antal skott. Svensk-Norska vicekonsuln gjorde också besök ombord.

Måndag 6 december.
Genom upphandling kommit ombord en oxe jämte foder för densamme. Klockan 09.30 eldat på i maskin under 2 pannor. Gjort klart för att gå till sjöss. Klockan 12.00 lättat ankar och satt igång maskin. Balder och Gefle hälsade varandra med relingsmanning. Satte kurs S 40. Klockan 14.00 upphört att elda i maskin och satt märssegel, bramsegel och undersegel samt klyvare och mesan. Tog upp överbramrårna och satte överbramseglen. Nedfirade skorstenen och tog upp propellern. Läns i pumpen.

Tisdag 7 december.
Förrättades månadsmönstring vid divisioner. Besättningen tillfrågades av chefen om de under den tid som gått ombord fått sin rätt. På detta svarades ja. Besättningen erhöll 15 ort tvål per man. Färden över Atlanten hade börjat. Förutom den ständiga omsorgen av tackel, tåg och segel var det till och från "ställning till drabbning", övningar i sjömansskap, vapenövningar, tvätt, lappning och lagning, rengöring och tusen andra bestyr.

Lördag 11 december.
Allmän klippning av hår och rakning.

Söndag 12 december.
Växlades signaler med en österikisk korvett destinerad till Bahia. Återigen utdelades 15 ort tvål per man.

Måndag 13 december.
Slaktades den i S:a Cruz upphandlade oxen. Klockan 18.00 eldades på i maskin under en panna i och för destillering av vatten, vilket pågick i två dygn. Besättning erhöll extra 2 kubiktum brännvin per man. Varje vakt kollade vattnet i kölen.

Måndag 27 december.
Efter 21 dygn i sjön angjordes ankarsättning vid Barbados under chefens ledning. Klockan 11.00 gick man till ankars på Barbados redd. Ankrade på 21 famnars djup och på fin sand. Stack kätting till 50 famnar i vattnet. Satte gigg och jollen i sjön. Man fortsatte att destillera vatten. Under tiden som destilleringen pågått hade man destillerat 6 500 kannor vatten.

Tisdag 28 december.
Började ansättning av undergodset samt förbände och ansatte stånggodset. Skurade och smorde kopparen utombords. En amerikansk ångkorvett gick till ankars på Barbados redd.

Onsdag 29 december.
Fortsatte arbetena till väders och utombords. Gjorde klart för målning inombords och utombords. Det var läns i pumpen.

Torsdag 30 december.
Målning färdig. Även skansdäcket blev målat.

Söndag 2 januari 1876.
Gjorde loss seglen till torkning. Klockan 09.00 divisioner därefter corum. Låringsbåtarna och sluparna var ute på segelexercis under ledning av chefen. Klockan 11.30 beslogs seglen.

Tisdag 4 januari.
Avsändes båt i land för proviantering. Kommit ombord genom upphandling med rom, socker, salt fläsk, kaffe, smör, torrt bröd, ärtor, risgryn och salt. Dessutom två järnkättingar till fallrepstrapporna. Upphandlade även 100 styck segelnålar, 48 styck järnskruvar och sex bleckplåtar.

Fredag 7 januari.
Lättade ankar och satte segel. Lade bidevind för styrbords halsar nord hän och började sjöräkningen igen.

Lördag 8 januari.
Vände genom vind SO hän. Mannades reling för franska örlogsskeppet Renommé som besvarades från detsamma. Vände vinden och styrde till sjöss.

Tisdag 11 januari.
Gick till ankars på Fort de France redd på 18 famnars lerbotten. Stack kätting till 35 famnar i vattnet. Beslog seglen överallt och satte ut vaterbommarna.

Måndag 17 januari.
Förflyttade Balder sig till S:t Pierres redd och ankrade efter landkänning.

Torsdag 20 januari.
Tillbaka på Fort de France redd.

Lördag 22 januari.
Lämnades Fort de France och rapporterar under segel i Västindien.

Måndag 24 januari.
Till ankars i S:t Barthelemy. Kryssat upp mot Gustavia under lotsning av löjtnant Södermark. Klockan 09.35 ankom ombord hamnkapten Ridderhjerta och övertog lotsningen.

Tisdag 25 januari.
Dragit upp på land babords båt, styrbords slup och giggen för att målas. Genom upphandling kommit ombord 20 styck skurstenar, 200 liter svart och 200 liter vit oljefärg.

Lördag 29 januari.
Besättningen erhållit till middag färskt kött och soppa, ett förhållande som alltid rapporteras som omväxling till den vanliga i allmänhet salta skaffningen.

Tisdag 1 februari.
Exercis med båtars bemanning och landstigning, därvid skjutit lösa skott med gevär samt landstigningskanon. Detta upprepas varje dag under vistelsen i Barthelemy.

Fredag 4 februari.
Tog ned bramstängerna i däck, märsrårna i märsarna. Strukit svåra stängerna och underrårna. Genom upphandling kom ombord 3 200 nubb och 20 skurstenar. Besättningen rakad och klippt.

Lördag 5 februari.
Underlöjtnant Kempf ådömd 2 dygns arrest med tjänsteskyldighet för bristande aktning mot förman.

Söndag 6 februari.
Klockan 09.30 divisioner och corum därefter månadsmönstring. Chefen frågar alla om de har fått sin rätt, svar ja. Matrosen nr 10 Matsson förordnad att under nästa vecka utan särskild avlöning förrätta konstapelstjänst.

Måndag 7 februari.
2 officerare, 4 underofficerare och 90 man är iland för exercis.

Tisdag 8 februari.
Trossbottnen målas.

Lördag 12 februari.
38 man av de som är iland går ombord för att rengöra fartyget. Besättningen rakar och klipper sig.

Tisdag 15 februari.
Divisioner, då av fartygschefen ådömdes för våld mot kamrat, båtsmannen av 1:a Södermanlands kompani nr 34 Asp till 5 dygns vatten och bröd. Klockan 15.30 lättat propellern och gjort klart att gå till sjöss. Klockan 10.00 lättades ankaret och gått till segels för märssegel, bramsegel, klyvare och förstånd. Satt vakt på däck. Bärgades förstånd klockan 12.00. Läns i pumpen.

Onsdag 16 februari.
Kryssat upp mot ön S:t Christoffer. Klockan 11.00 gått till ankars för babords ankare på 9 famnars djup.

Lördag 19 februari.
Tillbaka till S:t Barthelemy. Besättningen rakad och klippt.

Söndag 20 februari.
Lämnar S:t Barthelemy. Vände genom vinden sydvart hän. Klockan 18.30 blev båtsman nr 34 Asp befriad från arresten. Vid solens nedgång tänt boglantärnorna. Klockan 19.00 intagit ett rev i märsseglen. Läns i pumpen. Till segels i Karibiska sjön.

Onsdag 23 februari.
Gått till ankars på redden vid La Guayara för babords ankare. Eldade på i maskin för att destillera vatten.

Fredag 25 februari.
Hissades på stortoppen republiken Venezuelas flagga. Klockan 08.45 ankom och ankrade på redden nordtyska ångkorvetten Victoria, ombord befann sig presidenten i Venezuela Guzyman Blanca. Vid korvettens passerande gav Balder honnör med råmanning som besvarades med vant- och relingsmanning. Klockan 10.30 slutat vattendestilleringen, 7 000 kannor vatten. Släckt i maskin.

Onsdag 1 mars.
Tog ombord 10 säckar kaffe. Från och med dagen har 11 man fått sin naturaportion brännvin innestående mot kontant ersättning. Klockan 17.00 eldade på i maskin under 2 pannor. Gjorde klart att gå till sjöss. Klockan 17.15 lättat och gått till sjöss för ånga, släckt topplantärnan, tänt boglantärnorna, börjat sjöräkning, satt kurs N 11. Klockan 19.45 satt klyvarna och mesan, därefter enkelrevade märssegel, undersegel och bramsegel.

Måndag 6 mars.
Embarkerade lotsen Thomas Jenop för att lotsa till Kingston på ön Jamaica. Stoppat vid Port Royal och avlämnat sundhetsbevis. Klockan 17.45 gått till ankars på redden vid Kingston. Släckt i maskin. Tänt topplantärnan. Inget att anmärka.

Lördag 11 mars.
Klockan 10.30 börjat sjöräkning. Seglar åter i Karibiska sjön.

Onsdag 22 mars.
Efter 11 dygn i sjön ankom lotsen Joaqeim Alpots från Vera Cruz. Klockan 08.10 ankrat på Vera Cruz redd med båda ankarna. Klockan 09.00 avgick lotsen fullt likviderad.

Söndag 26 mars.
Lämnat Vera Cruz. Gjort rent däck.

Söndag 9 april.
Balder lotsades av Bartolome Costa in till Havanna på Kuba.

Tisdag 11 april.
Upphandlades 246 vedträd samt smör.

Söndag 16 april.
Lättat och gått för ånga till sjöss.

Söndag 30 april.
Efter 14 dygns segling i Atlantiska oceanen ankrat klockan 18.00 på Philadelphia River.

Tisdag 2 maj.
Avpolleterades till sjukhus i land matrosen nr 60 Olsson med erhållen kost och likvid ombord för dagen. Balder målas och ses över på utsidorna.

Söndag 7 maj.
Månadsmönstring. Ådömdes matrosen och 1:a klass sjömannen nr 10 Matsson till tio dygns vatten och bröd. Matsson blev till följd av sin bestraffning utstruken ur uppmuntringsklassen.

Lördag 13 maj.
Klockan 07.30 återkom styrbords slup från land, rapporterades att jungman nr 27 Pettersson avvikit från båten.

Onsdag 17 maj.
Klockan 12.45 Balder avgår.

Måndag 29 maj.
Klockan 15.15 gått till ankars på Halifax redd för babords ankare.

Måndag 5 juni.
Balder avgår från Halifax. Båtsman nr 129 Frisk saknas efter permission. Underofficeren av 3:e graden vid skepparstaten Frans Oscar Carlsson utnämns till underofficer av 2:a graden. Vid månadsmönstringen hade alla fått sin rätt. Manskap uppflyttades i uppmuntringsklass.

Tisdag 13 juni.
Avskjuts ett signalskott. Hissat flagg och lotsgös. Klockan 12.15 kom lotsen David Kendrick ombord. Halat lotsgösen. Klockan 16.00 ankrat i Bostons hamn för babords ankare på mjuk mudderbotten. Destillerar vatten. Kockan 20.45 tänt topplantärnan. Klockan 21.00 satt vakt.

Fredag 16 juni.
Upphandlat 19 styck åror, kimrök, 15 styck lampglas och svart sömtråd.

Lördag 17 juni.
Med anledning av officiellt tillkännagiven festdag i Nordamerikas Förenta Stater, hissades flagg och gös i soluppgången. Skrapat och oljat stänger.

Söndag 18 juni.
Avgår från Boston.



Segelfregatten Norrköping.
Hon nedhöggs till korvett 1866
och blev senare logementsfartyg.

Söndag 25 juni.
Ankrar på Philadelphias redd för andra gången. Ankomna korvetten Norrköping saluterade amerikanska flaggan med 21 skott. Fregatten Congress besvarade med lika antal skott.

Tisdag 4 juli.
USA's nationaldag. Balder och Norrköping var sända att celebrera. Flagg hissades vid soluppgång. Alla i hamnen liggande örlogsfartyg saluterade med 21 skott. Allt i anledning av Amerikas 100-åriga fest.

Söndag 9 juli.
Klockan 04.00 lättat och gått för ånga till sjöss. Enligt skeppsorder har genom skrivelse från militärbefälhavaren i Karlskrona matrosen nr 49 Andersson under den 1 mars blivit utnämnd till underofficerskorpral vid matrosavdelningen.

Balder var nu på hemfärd till Sverige och Karlskrona.

       1 centner = 42,5 kg
       1 kanna = 2,617 liter
       Sviskon = Katrinplommon
       Kubikfot = 26,17 liter


2010-05-11    Blekinge och Södra Möre båtsmän  - http://diginpast.se/bmregister   batsman@klaura.se

Föregående sida - Previous page index page Läs innan du kopierar!